לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה

חולי סכיזופרניה בישראל מאובחנים לרוב כנכים ומקבלים קצבת נכות בשל ההשפעה המשמעותית שיש למחלה על תפקודם, המצדיקה את סיווגה כנכות בפועל. במאמר זה נסביר עבור מי הגשת תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה עשויה להיות רלוונטית, כמה אחוזי נכות עשויה להניב הגשת תביעת נכות נפשית כזו וכיצד סיוע משפטי, עשוי לסייע למתמודד הנפש ובני משפחתו בתהליך מורכב זה.

 

מקור הזכאות להגשת תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה

סכיזופרניה היא הפרעה נפשית מורכבת שיכולה להשפיע רבות על יכולתו של האדם לתפקד בחיי היום יום. זה יכול לגרום לשינויים קיצוניים לאורך זמן ויכול להקשות על המטופלים לעבוד ולנהל את ענייניהם. אמנם ישנן תכניות ממשלתיות שונות ופוליסות ביטוח פרטיות שיכולות להעניק סיוע כספי לחולי סכיזופרניה, אך ניווט במערכת המשפט וקבלת הפיצוי המתאים יכולה להיות משימה לא פשוטה.

לכן חשוב לחולי סכיזופרניה ולבני משפחותיהם לפנות לסיוע משפטי מעורכי דין מנוסים בתחום תביעות ביטוח לאומי, שיוכלו לסייע להם להשיג את הפיצוי המגיע להם.

 

עבור מי הגשת תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה עשויה להיות רלוונטית?

סכיזופרניה, המכונה גם שסעת בעברית, היא סוג של מחלת נפש המסווגת כהפרעה פסיכוטית. ליקוי נפשי זה מאופיין בסימפטומים שונים כגון הזיות, אשליות, בעיות קוגניטיביות המשפיעות על הזיכרון ועוד. מנקודת מבט תפקודית, המחלה גורמת להפרעות התנהגותיות, ירידה ביכולת לנהל משימות וחוסר יוזמה או כוח רצון, מה שעלול לפגוע משמעותית ביכולת ההשתכרות, עד לאובדן מוחלט שלה במקרים מסוימים.

לנוכח מורכבותה של ההפרעה והשפעתה הנרחבת על חייהם של האנשים הלוקים בה, חולי סכיזופרניה זכאים לזכויות שונות באמצעות המוסד לביטוח לאומי, כגון קצבאות נכות ומגוון מקיף של שירותי שיקום. יחד עם זאת, מימוש זכויות אלו אינו תהליך פשוט ותלוי במידה רבה במסמכים הרפואיים המוצגים לוועדה הרפואית, וכן באופן הצגתם.

 

מה הבסיס החוקי להגשת תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה?

סכיזופרניה נחשבת כנכות נפשית ומוגדרת בסעיף 33(ב) לספר הליקויים של הביטוח הלאומי. ספר הליקויים מתייחס לתתי סוגים שונים של סכיזופרניים, כגון סכיזופרניים פרנואידים, סכיזופרניים דו קוטביים, סכיזופרניים קטטוניים, סכיזופרניים לא מובחנים, סכיזופרניים שיוריים, סכיזופרניים פשוטים וסכיזופרניים לא מסווגים, כמו גם סכיזופרניים בעלי הפרעות דלוזיונליות מתמשכות, הפרעות פסיכוטיות חולפות חריפות,

הפרעות דלוזיונלית מושרות, הפרעות סכיזואפקטיביות מסוג מאניה, סכיזופרניים דיכאוניים, מעורבים או לא מסווגים, וכן בעלי פסיכוזה לא אורגנית ובלתי מסווגת. אחוזי הנכות למצבים אלו נקבעים על פי קריטריונים ספציפיים, שאודותיהם נפרט בהמשך.

 

צפו בעו"ד אייל פייפר כהן מסביר על תביעת קצבת נכות כללית מול המוסד לביטוח לאומי:

 

כמה אחוזי נכות עשויה להניב הגשת תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה?

חולי סכיזופרניה עשויים להיות זכאים לקצבת נכות כללית מלאה או חלקית בהתאם להיקף וביטוי מחלתם. המוסד לביטוח לאומי קובע אחוזי נכות בהתאם לסוג הסכיזופרניה וחומרתה. במידה והמחלה פעילה ומצריכה אשפוז והשגחה, עשוי החולה להיות זכאי לאחוזי נכות של 100%.

לעומת זאת, אם החולה חווה הפוגה חלקית של המחלה, אחוזי הנכות שלו עשויים לנוע בין 10% ל- 70%, בהתבסס על גורמים שונים כגון חומרת הסימפטומים, הצורך בטיפול תרופתי, כושרו לעבוד ורמת הפגיעה בנפשו ובתפקודו החברתי.

 

כיצד מושפעים אחוזי הנכות של המבוטח מחומרת הסכיזופרניה שלו?

דרגת הנכות עבור שלבים שונים של סכיזופרניה, נקבעת כדלקמן:

  • אחוזי הנכות לבעלי הפוגה מלאה ללא פגיעה תפקודית או מגבלות על כושר העבודה – 0%.
  • אחוזי הנכות לבעלי הפוגה ללא סימנים "חיוביים" או "שליליים" משמעותיים הזקוקים לטיפול תרופתי ובעלי הגבלות קלות על כושר העבודה – 10%.
  • אחוזי הנכות לבעלי הפוגה עם סימנים "שליליים" קלים עד בינוניים, הזקוקים לטיפול תרופתי קבוע ובעלי הגבלות מתונות על כושר העבודה – 25%.
  • אחוזי הנכות לבעלי הפוגה חלקית עם סימנים "שליליים" ניכרים, צורך בטיפול תרופתי קבוע ובעלי מגבלות ניכרות על כושר העבודה, וכן פגיעה בתפקוד נפשי וחברתי – 40%.
  • אחוזי הנכות לבעלי הפוגה חלקית עם התקפים פסיכוטיים מרובים הכוללים סימנים "חיוביים" או "שליליים" בולטים, הזקוקים לטיפול תרופתי קבוע ובעלי מגבלות משמעותיות על כושר העבודה, כמו גם ירידה משמעותית בתפקוד הנפשי והחברתי – 50%.
  • אחוזי הנכות לבעלי מחלה פעילה עם תסמינים "חיוביים" ו"שליליים" מתמשכים, מגבלות חמורות על כושר העבודה והתפקוד הנפשי / החברתי או הדורשים אשפוז יום פסיכיאטרי ממושך – 70%.
  • אחוזי הנכות לבעלי מחלה פעילה הדורשת אשפוז פסיכיאטרי מלא או השגחה מתמדת – 100%.

 

המונח "הפוגה" מתייחס להפחתה בחומרת הסכיזופרניה. עם זאת, הקריטריונים לפגיעה עקב סכיזופרניה מנוסחים לרוב בצורה מעורפלת, תוך הסתמכות על חוות דעתו הסובייקטיבית של הבודק הרפואי. למונחים כמו "קל עד בינוני" ו"הגבלה ניכרת" אין כימות לניקוד והם כפופים לפרשנות של הגורם הבודק בביטוח לאומי.

 

אילו גורמים נוספים עשוי המוסד לביטוח לאומי להביא בחשבון בעת קביעת אחוזי הנכות בגין סכיזופרניה?

בנוסף לגורמים שהוזכרו קודם לכן, המוסד לביטוח לאומי עשוי להביא בחשבון גם את עוצמת ומשך ההפרעה, תדירות ההתקפים בשנתיים האחרונות, מספר ומשך האשפוזים בשנתיים האחרונות ומשך תקופת ההפוגה, בקביעת אחוזי נכות לחולי סכיזופרניה.

למותר לציין כי היו מקרים בישראל שבהם בתי המשפט הכירו בכך שהופעת סכיזופרניה עשויה להיות קשורה לאירועים או נסיבות ספציפיות, כמו שירות צבאי. ברבים מהמקרים הללו, המדינה מוכנה להכיר בסכיזופרניה כנכות ולהעניק לחולים קצבת נכות, שעשויה להימשך שנים רבות, או אפילו עד סוף חייהם. קבלת קצבה זו אינה מונעת בהכרח מאנשים לעבוד, בכפוף לתנאים מסוימים.

 

לאילו זכויות נוספות מלבד קצבת נכות זכאים מגישי תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה?

קצבת שירותים מיוחדים עשויה להיות זמינה לחולי סכיזופרניה בהתאם לאופי הסימפטומים שלהם. כדי להיות זכאים לקצבה זו, על המטופלים להוכיח מגבלה ביכולתם לבצע פעולות יומיומיות או צורך בהשגחה מתמדת כדי למנוע פגיעה בעצמם. גובה קצבת השירותים המיוחדים נקבע לפי שיעור הנכות הרפואית של המבקש, תוך שימת דגש על חשיבות קבלת דירוג נכות מדויק מהוועדה הרפואית.

 

לסיכום – חשיבות הסיוע המשפטי בהגשת תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה

ההשלכות הכספיות והמשפטיות של סכיזופרניה יכולות להיות משמעותיות עבור החולים ובני משפחותיהם. לכן חשוב להבין את האפשרויות הקיימות לקבלת תמיכה כלכלית לסובלים ממחלה זו. אם אתם או אדם קרוב, אובחנתם עם סכיזופרניה, מומלץ לפנות לסיוע משפטי מעורך דין ביטוח לאומי שיוכל לסייע לוודא שתקבלו את הפיצוי והתמיכה המתאימים למצבכם.

אל תהססו לפנות לעזרה משפטית ממשרדנו על מנת להקל על עצמכם בהתמודדות עם התהליך למימוש זכויותיכם. למידע נוסף על הגשת תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה – פנו אלינו כעת.

תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה
תביעת נכות כללית עקב סכיזופרניה

כן, אנשים עם סכיזופרניה יכולים להיות זכאים לקצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי. חומרת המחלה וביטויה הם שקובעים האם החולה יהיה זכאי לקבל קצבת נכות כללית מלאה או חלקית.

אפשרויות הטיפול בסכיזופרניה כוללות בין השאר טיפול תרופתי בתרופות אנטי פסיכוטיות. הפוגה מלאה במחלה עשויה להיות מושגת בכ-20% מהחולים, במיוחד אלו המציגים תסמינים "חיוביים", בעקבות טיפול תרופתי. בחולים המקבלים טיפול תרופתי, הסבירות להישנות אפיזודה פסיכוטית מופחתת ל- 30%, לעומת 80% בחולים שאינם מקבלים טיפול תרופתי ובהתאם לכך גם דרגת הנכות של החולה יכולה לפחות.

קצבת השירותים המיוחדים היא הטבה כספית שעשויים להיות זכאים לה חולי סכיזופרניה על בסיס חומרת מחלתם ותסמיניה. הזכאות היא פונקציה של שיעור הנכות הרפואית וניתנת אם המבקש יכול להוכיח מגבלות בביצוע פעולות היום יום שלו או אם יש צורך בהשגחה מתמדת כדי למנוע סכנה לחייו.

כן, אנשים עם סכיזופרניה עשויים להיות זכאים לתשלום פיצויים מחברות ביטוח פרטיות, בתנאי שיש להם פוליסות ביטוח מתאימות. פוליסת ביטוח לאובדן כושר עבודה ופוליסת המחלות הקשות הן הפוליסות העיקריות שעשויות להעניק זכויות לחולי סכיזופרניה. לעיתים מבוטחים אינם מודעים לכך שיש ברשותם ביטוחים כאלו ולכן מומלץ להיעזר בעורך דין מומחה לתביעות ביטוח, על מנת להתחקות אחר פוליסות שבהן החולה עלול להיות מבוטח ללא ידיעתו.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!