לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נכות כללית עקב מחלת ריאות חסימתית כרונית

מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) היא מחלה בדרכי הנשימה הפוגעת במיליוני אנשים ברחבי העולם ויכולה להשפיע רבות על חיי היומיום שלהם. למרבה המזל, ישנם מגוון משאבים העומדים לרשות חולי COPD, לרבות קצבאות נכות, קצבאות שירותים מיוחדים, קצבאות סיעוד, פטורים ממס ועוד.

בסקירה להלן נסביר כיצד ניתן לממש את הזכויות הללו בביטוח לאומי על ידי הגשת תביעת נכות כללית עקב מחלת ריאות חסימתית כרונית ומדוע מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין ביטוח לאומי בתהליך הגשת התביעה.

 

מהי מחלת ריאות חסימתית כרונית?

מחלת ריאות חסימתית כרונית או כפי שהיא מכונה בקצרה: COPD (ראשי תיבות של Chronic Obstructive Pulmonary Disease), היא מחלה של הריאות הנובעת בדרך כלל מעישון או חשיפה ממושכת לזיהום אוויר. בשלביה המתקדמים, מחלה זו עלולה להוביל לצמצום זרימת האוויר, והחולים עלולים לחוות מגוון תסמינים, כולל קוצר נשימה, שיעול כרוני, וייצור ליחה מוגבר.

 

כיצד מחלת ריאות חסימתית כרונית מאובחנת?

האבחנה של COPD כוללת בדרך כלל בדיקה של תפקודי ריאות הנקראת ספירומטריה. במהלך בדיקה זו, הנמשכת מספר דקות, המטופל ינושף לתוך מכשיר ספירומטר ויבצע סדרה של שאיפות ונשיפות. תוצאות הספירומטריה יחשפו את קיבולת הריאות הכוללת (TLC), שהיא כמות האוויר המקסימלית שהריאות יכולות להחזיק. האבחון עשוי לכלול גם זיהוי גורמי סיכון וביצוע בדיקות קליניות, כגון הערכת קוצר נשימה במהלך פעילות גופנית.

היות ומדובר במחלה מתישה, המשפיעה באופן משמעותי על יכולתו של האדם לעבוד ולבצע משימות ביתיות יומיומיות, הביטוח הלאומי מאפשר לחולים להגיש תביעת נכות כללית לטובת קבלת קצבת נכות וזכויות רפואיות נוספות.

כדי להבטיח שאנשים עם COPD יוכלו לקבל את ההטבות שלהן הם עשויים להיות זכאים, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בהגשת תביעות נכות לביטוח לאומי ומימוש זכויות רפואיות. סיוע זה יכול לעזור לייעל את ניהול התהליך ולהגדיל את הסבירות לקבלת אחוזי נכות מקסימליים.

 

כיצד שלבי המחלה משפיעים על דרגת הנכות הנקבעת למגישי תביעת נכות כללית עקב מחלת ריאות חסימתית כרונית?

מחלת COPD מסווגת לארבעה שלבים בהתבסס על תוצאות בדיקת ספירומטריה:

  • שלב 1: מאופיין בהגבלת זרימת אוויר קלה לריאות, מלווה בשיעול וליחה.
  • שלב 2: מאופיין בהגבלה מתונה של זרימת אוויר לריאות וקוצר נשימה בולט יותר.
  • שלב 3: מאופיין בהגבלת זרימת אוויר חמורה לריאות, קוצר נשימה משמעותי, פגיעה באיכות חייו של החולה וירידה ביכולת התפקוד.
  • שלב 4: מאופיין בהגבלת זרימת אוויר חמורה מאוד לריאות.

 

מחלת ריאות חסימתית כרונית נכללת בסעיף 5 (1) של ספר הליקויים ועלולה לגרום לדירוג נכות בשיעור של 20% עד 100%, בהתאם לחומרת המצב.

למחלה ארבע קטגוריות דירוג נכות המתאימות במידה מסוימת לשלבי המחלה:

  1. לחולים בעלי FEV1 או DLCO בין 65 אחוזים ל- 74 אחוזים: 20 אחוזי נכות.
  2. לחולים בעלי FEV1 או DLCO בין 50 אחוזים ל- 64 אחוזים: 40 אחוזי נכות.
  3. לחולים בעלי FEV1 בין 30 אחוזים ל- 49 אחוזים או DLCO בין 35 אחוזים ל- 49 אחוזים:60 אחוזי נכות.
  4. לחולים בעלי FEV1 פחות מ- 30 אחוזים או DLCO פחות מ- 35 אחוזים: 100% אחוזי נכות.

 

גם לממצאים הקליניים וגם למבחני FEV1 או DLCO (יכולת דיפוזיה) יש השפעה על הקביעה של סעיף הליקוי לתובע בביטוח לאומי, שבהתאם אליו נקבע דירוג הנכות הרפואית שלו. יתרה מכך, אם יש תיעוד של התפרצות COPD במהלך השנתיים החולפות, יתווסף לחישוב דירוג נכות נוסף בסך 10 אחוזים בחישוב פשוט ולא משוקלל.

לדוגמה, אם לאדם עם COPD יש דירוג נכות בסך 60% והוא חווה שני התקפים של המחלה בשנתיים האחרונות, דירוג הנכות הכולל שלו יחושב כ- 70 אחוז במקום 64 אחוז.

 

מהם תנאי הזכאות לקצבת נכות כללית עקב מחלת ריאות חסימתית כרונית?

אנשים עם דירוג נכות בהיקף של 40 אחוז ומעלה שנקבע להם עקב מחלת הריאות החסימתית, עשויים להיות זכאים לקצבת נכות כללית חודשית, בתנאי שהם עומדים בקריטריונים האחרים הקבועים בחוק לעניין זה.

 

צפו בעו"ד אייל פייפר כהן מסביר על תביעת קצבת נכות כללית מול המוסד לביטוח לאומי:

 

זכויות נוספות שהגשת תביעת נכות כללית עקב מחלת ריאות חסימתית כרונית יכולה לזכות בהן

להלן עיקרי הזכויות הנוספות שהגשת תביעת נכות כללית עקב מחלת ריאות חסימתית כרונית, יכולה לזכות בהן את התובע:

 

קצבת שירותים מיוחדים

מחלת ריאות חסימתית כרונית יכולה להגביל את יכולתו של המטופל לבצע משימות שונות, ובמקרים מסוימים הוא עשוי להיות זכאי לקצבת שירותים מיוחדים. קצבה זו זמינה באמצעות ענף השירותים המיוחדים בביטוח לאומי, המיועד לאנשים עם מוגבלות טרום גיל הפרישה.

 

הטבות סיעודיות

מטופלים שאובחנו עם מחלת ריאות חסימתית כרונית שהגיעו לגיל פרישה, עשויים להיות זכאים להטבות בענף הסיעוד בביטוח לאומי, אם הם זקוקים לסיוע בפעילויות היומיום (ADL) והשגחה.

 

פטור ממס הכנסה

אנשים שאובחנו עם מחלת ריאות חסימתית עשויים לזכות בפטור ממס הכנסה, אם דירוג הנכות שלהם נקבע כ- 100% עבור המחלה בלבד, או אם שיעור הנכות המשוקלל שלהם הוא לפחות 90% עבור המחלה בנוסף לליקויים אחרים.

 

זכויות מיוחדות לנפגעי עבודה

אנשים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית אשר נחשפו לחומרים מזיקים או לעשן במקום עבודתם, עשויים להיות זכאים להטבות מענף נפגעי עבודה. אולם לא כדאי להגיש תביעה לענף נפגעי עבודה לבד ללא עורך דין מנוסה אשר טיפל בהצלחה בתביעות בתחום זה, שכן ביטוח לאומי דורש הוכחות לקשר סיבתי ברור בין תנאי ההעסקה לבין המחלה, ושלילתם של גורמי סיכון נוספים כגון עישון.

בנוסף לזכויות הללו בביטוח הלאומי, חשוב לדעת כי אנשים הסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית, עשויים להיות זכאים לפיצוי כספי מחברות ביטוח פרטיות בתנאי שיש להם פוליסת ביטוח מתאימה.

 

לסיכום

מחלת ריאות חסימתית כרונית יכולה להשפיע רבות על יכולתו של האדם לעבוד ולתפקד בחיי היומיום. לכן חולים עם COPD יכולים להיות זכאים לקבל הטבות שונות, לרבות קצבת נכות, קצבת שירותים מיוחדים, גמלת סיעוד ופטורים ממס.

עם זאת, ניווט בתהליך הגשת תביעות לקבלת ההטבות הללו, עשוי להיות מורכב ומאתגר. מכאן שמומלץ מאוד לפנות לסיוע משפטי מעורך דין בעל ניסיון במימוש זכויות רפואיות, על מנת להבטיח שתקבלו את מירב ההטבות המגיעות לכם. אל תהססו לפנות למשרדנו לעזרה ותמיכה.חייגו כעת: 077-804-4220.

תביעת נכות כללית עקב מחלת ריאות חסימתית כרונית
תביעת נכות כללית עקב מחלת ריאות חסימתית כרונית

חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית, עשויים להיות זכאים לקצבת נכות כללית, קצבת שירותים מיוחדים, גמלת סיעוד ופטורים ממס הכנסה, באם נקבע ששיעור הנכות שלהם הוא 100% בגין המחלה בלבד או 90% משוקללים או יותר עבור המחלה יחד עם ליקויים אחרים.

כדי להיות זכאים לקצבאות מהמוסד לביטוח לאומי, על חולי מחלת ריאות חסימתית כרונית להיות בעלי אחוזי נכות בשיעור של 40% ומעלה עקב המחלה. הקריטריונים הנוספים לזכאות עשויים להשתנות בהתאם לסוג ההטבה הספציפי המבוקש.

כן, חולה עם מחלת ריאות חסימתית כרונית שהגיע לגיל פרישה עשוי להיות זכאי לגמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, כל עוד הוא עומדים בקריטריונים הדרושים ובהם מעבר מבחן ADL וצורך בהשגחה ביומיום.

כן. חולים עם מחלת COPD יכולים להיות זכאים לקבלת פיצוי כספי מחברות הביטוח הפרטיות, כל עוד יש להם פוליסת ביטוח רלוונטית, כגון פוליסת נכות, פוליסת מחלות קשות או פוליסת סיעוד.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!